کد خبر : 93149
تاریخ انتشار : 7 اسفند 1390 8:51
تعداد مشاهدات : 239

قطعه ارکسترال بر اساس موسیقی آئینی ایران


مقطع  تحصیلی. شماره  ثبت 299

کارشناسی ارشد آهنگسازی
 
عنوان پایان نامه نظری

قطعه ارکسترال بر اساس موسیقی آئینی ایران
و
کوارتت زهی
استاد راهنمای پایان نامه عملی -- استاد راهنما پایان نامه نظری
 صاحب نسق ، کیاوش
استاد مشاور
 ضرابی ،  تقی
نام دانشجو  میلانی ،  بابک
ماه دفاع دی سال دفاع 1388
چکیده پایان نامه :

موسیقی نواحی مختلف ایران مانند دیگر هنرهای این سرزمین، بازتاب فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ای است که در گذر زمان، دچار آسیب پذیری و دگرگونی های بسیار شده و در عصر حاضر، تنها ردپایی از آن باقی مانده است.
 با این حال یکی از مهمترین وظایف ما حفظ و پاسداری از آخرین بقایای این نوع موسیقی است که واپسین پژواک های آن در دوردست ترین و محروم ترین مناطق ایران، رو به خاموشی است. موسیقی نواحی، که زائیده و بیانگر آئین ها، افسانه ها، اسطوره ها و دیگر پدیده های فرهنگی ایرانیان باستان است، می تواند با پرورش و معرفی آگاهانه در عرصه جهانی و جامعه ایران، نقش به سزایی در ارتقاء فرهنگ کهن ایرانی داشته باشد.
 این امر به دلیل وجود محدودیت ها و پیچیدگی های بسیار در ماهیت موسیقی نواحی ایران، امری دشوار است که مستلزم شناخت و برخورد آگاهانه و صحیح علمی و فنی با آن  می باشد.  بدیهی است که نقش آهنگسازان و پژوهشگران در دو منظر عملی و نظری، در جهت نیل به این ضروری است. به جریان انداختن و معرفی کردن ادبیات موسیقی نواحی ایران در فضاهایی به جز محیط رشد خود، مانند ارکستر سمفونیک و نظایر آن، منجر به ایجاد نوعی موسیقی دو یا چند رگه خواهد شد که این، امری اجتناب ناپذیر است.
 بنابراین با توجه به این مسئله شایسته است نهایت دقت، دانش، هوشیاری و تکنیک لازم را به کاربرد تا هر چه بیشتر بتوان به فضایی نزدیک تر به ادبیات موسیقی نواحی ایران دست پیدا کرد. آن چه که در بالا به آن اشاره گردید، انگیزه اصلی در شکل گیری اثر حاضر بوده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :